Goedemorgen! Dit zijn de belangrijkste dingen die je vandaag moet weten.

1. NS experimenteert met reclame op informatieschermen in de trein

Op straat, in de bus en straks ook in de trein: reclame. De NS start een proef met advertenties op de schermen in de trein waar reisinformatie op staat. Nu wordt daar vermeld op welk tijdstip de trein op stations aankomt en welke overstappen reizigers kunnen maken.

Vanaf september kan daar een reclame voor crème of wasmiddel tussendoor komen. De advertenties komen in 137 van de ruim 400 intercitytreinen van de NS, schrijft De Volkskrant. Adverteerders bereiken daarmee ruim 5 miljoen reizigers. De proef duurt tot eind van het jaar.

2. Waarde van winkelpanden daalt nu ook in populaire binnensteden

Retail heeft het zwaar en dat sijpelt nu ook door naar de populaire winkelgebieden. Winkelvastgoed op minder drukke plekken daalde afgelopen jaren al in waarde en nu gaan ook de prijzen van winkelpanden in historische binnensteden omlaag, schrijft het Financieele Dagblad. De krant baseert zich op de halfjaarcijfers van beursgenoteerde vastgoedfondsen.

Afgelopen jaren was het juist dringen geblazen in de populaire binnensteden. Met het tanende aantal shoppers in kleinere steden gingen beleggers voor de beste panden. Maar daar is nu de klad ingekomen. Zo daalde de waarde van winkelpanden van Vastned afgelopen jaar met 2,9 miljoen euro tegen een stijging van 13 miljoen euro een jaar eerder. Analisten verwachten de komende tijd grote afboekingen op winkelvastgoed.

3. Techno-miljonair Rocco Veenboer verkoopt het Amsterdamse Lloyd-hotel weer 

Rocco Veenboer, die in 2014 de door hem bedachte Awakenings-feesten en -festivals verkocht voor 20 miljoen euro, heeft het Amsterdamse Lloyd-hotel verkocht. Dat is opvallend, want in 2016 kocht hij het pand voor 18 miljoen euro en vorig jaar kocht hij daar ook de exploitatie bij, met de verwachting dat hij er voor de "long run" in zou zitten.

Dat viel tegen door persoonlijke omstandigheden die hij uit de doeken doet in Het Parool. Hij kon er niet zoveel aandacht aan besteden als hij wilde, en dus ging hij op zoek naar een partij die het pand en de exploitatie weer van hem wilde overnemen. Afgelopen maandag heeft hij getekend en dat levert hem 44 miljoen euro op, wat betekent dat hij er miljoenen euro's winst op heeft gemaakt. "Maar we hebben er ook geld in gestoken", zegt hij tegen de krant. "Het was nooit de bedoeling dat we gingen poetsen om snel door te verkopen. Ik dacht echt dat het iets blijvends was.”

4. PostNL verkoopt Duits dochterbedrijf

PostNL verkoopt zijn Duitse dochterbedrijf Postcon aan Quantum Capital Partners. Dat heeft het Nederlandse bedrijf bekendgemaakt zonder financiële details te geven. Postcon, dat een marktaandeel van rond de 10 procent heeft in Duitsland, stond al langere tijd te koop. De verkoop wordt naar verwachting nog dit jaar afgerond.

Het postbedrijf maakte ook direct z'n kwartaalcijfers bekend. De omzet steeg naar 681 miljoen euro, van 666 miljoen euro een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat ging naar 41 miljoen euro, van 33 miljoen euro. Onder de streep bleef 25 miljoen euro over. De groei is vooral te danken aan het aantal bezorgde pakketten, dat met 13 procent steeg. De hoeveelheid brievenbuspost daalde juist met ongeveer een tiende.

5. Franse startup bouwt auto's goedkoop om tot elektrische wagens

Ben je ontzettend gehecht aan je oude Twingo maar zou je ook graag elektrisch willen rijden? Of kun je een elektrische auto simpelweg niet betalen? De Fransman Aymeric Libeau heeft daar een oplossing op: hij bouwt voor 8.500 euro je bestaande benzine- of dieselauto om tot een elektrische auto. Binnen één dag kan hij ervoor zorgen dat je je Fiat, Volkswagen, Renault, Peugeot of Citroën voortaan aan het stopcontact kunt hangen.

Libeau zegt tegen persbureau Bloomberg dat hij verwacht dat de Franse en Europese autoriteiten eind dit jaar zijn ombouwpraktijken zullen goedkeuren en neemt vanaf september bestellingen aan met zijn bedrijf Transition-One. Het kost hem een dag om een auto om te bouwen, maar hij is nog wel op zoek naar investeerders, want hij heeft 6 miljoen euro nodig om een fabriek te bouwen waar 4000 auto's per jaar kunnen worden omgebouwd.

6. Superleuk, die Apple Card. Maar bitcoin mag je er niet mee kopen, blijkt uit de voorwaarden

Wie de Apple Card, een creditcard van Apple die deze zomer wordt uitgebracht, wil gebruiken, moet zich daarbij aan strenge voorwaarden houden. Dat blijkt uit de gebruikersovereenkomst die Goldman Sachs op zijn website heeft gezet. Goldman Sachs is de bank achter de creditcard en wil onder meer dat de kaart niet gebruikt wordt voor zogenaamde geldequivalenten. Gebruikers mogen er daarom geen cryptomunten mee kopen, maar ook geen loterijtickets of chips in het casino.

Ook mogen ze hun iPhone niet gejailbreakt hebben, moeten ze twee-factor-authenticatie aan hebben staan op hun Apple-account en "een goede verstandhouding" hebben met Apple.

7. Duitse e-sporter MoAuba wint FIFA eWorld Cup

De Duitse e-sporter MoAuba, die normaal gesproken als Mohammed Harkous door het leven gaat, heeft de FIFA eWorld Cup gewonnen. Harkous ging naar huis met een cheque van 225.000 euro. Hij was geen favoriet voor de winst, maar wist de drie hoogstgeplaatste gamers te verslaan. Tijdens de finale speelde hij tegen Msdossary, die tot op dat moment ongeslagen was. Hij won met 3-2.

8. Bijenoorlog in de Biesbosch: imkers plaatsen illegaal bijenkasten

Er woedt een heuse bijenoorlog in de Biesbosch. Een invasie van Belgische en Duitse bijen teistert de Nederlandse volken, schrijft De Telegraaf. In de Biesbosch kan maar een beperkt aantal bijenkasten staan, maar imkers die hun bijen nog even willen laten snoepen van de bloemrijke Biesbosch, zetten hun kasten er illegaal neer. Of ze parkeren hun volken net buiten het natuurgebied waar Staatsbosbeheer geen zeggenschap over heeft. Boswachter Thomas van der Es "zit met zijn handen in het haar". Het gaat volgens hem om honderden illegale kasten.

 

Dit zijn de best gelezen verhalen op Business Insider van afgelopen weekend: